Förtydligande kring Kapacitet Bredband

Publicerad av: webbsupport
21 november, 2019 20:26

Det har kommit in en del frågor kring kapacitet på Bredbandet och mer specifikt på det som utryckts som ”upp till” 100/100 Mbit

Nej det är inte frågan om något ”upp till” värde, det är en garanterad kapacitet som Kemab är ansvariga för att det finns i ditt uttag, det som menas är när du som kund sen beställer tjänsten bredband från någon operatör och om du då väljer en bredbands abonnemang som är lägre så kommer du naturligtvis inte få högre kapacitet än vad du beställt.

Bara för att ta ett exempel så kan du beställa en bredbandstjänst från Boxer med 100/100 Mbit. Då kommer du naturligtvis ha 100/100 Mbit.
Men skulle du beställa Boxer med 10/10 Mbit så får du naturligtvis inte mer än 10/10 Mbit och då kan man ju inte kräva att ha 100/100 Mbit bara för att bredbandsuttaget klarar det.

Så – Nej det är inte ”upp till” när det gäller kapacitet på bredbandsuttaget, Kemab kan inte ens skicka fakturan innan uttaget är testat och minst klarar 100/100 Mbit och här kan ju nämnas att detta inte är något som alls liknar mobilt ”så kallat” bredband, där är det är väder och vind, signalstyrka och antal samtidiga användare anslutan till samma mast som avgör vad man får, där finns heller inga som helst garantier ens att du har mottagning.

Kemab har dessutom också varit tydliga med att man inom 12-18 månader räknar med att öka kunna kapaciteten ytterligare.

Länkar in ett mail vi fått från Kemab för att förtydliga detta och så länk till Kemabs frågor svar där detta också framgår, skulle man ändå känna sig osäker så går det jättebra att ringa Kemab kundsupport  så svara dom gärna på denna fråga eller andra funderingar.

Mail från Kemab

Frågor och Svar  https://karlskogaenergi.se/Vara-tjanster/stadsnat/stadsnat-pa-landsbygden/faq/