KONSTRESA 2023

Plats: Karlskoga busstation

Årets kulturresa går till Dalsland 26 augusti 2023

Vi börjar med besök hos Kerstin Ljungqvists Ateljé, klicka här för att komma till hemsidan.
Kerstin är en mångsysslare inom natur och kultur, hon målar, skriver böcker och driver örtagård. Kerstin kommer att berätta om konsten i ateljén och om Dals Rostocks historia, hälsobrunnen, stationshuset, medicinalväxter mm.

Mångkonstnären Annica Hedborg har utställning i ateljén.
I huset bredvid har Kerstins dotter Ellen ateljé. Skulpturer i glasmosaik. Klicka här för att komma till Ellens hemsida.

Därefter åker vi till Dalslands Konstmuseum, museet där samtidskonsten möter naturen. Museet ligger vackert med sin skulpturpark vid sjön Spången i Upperud och där börjar vi med lunch. Museets samlingar består av det bästa från Dalslands konst- och hantverkshistoria. Samlingen är uppbyggd av museets grundare Sten Torstensson. Han är en stor kännare av Dalsland och har under många år samlat föremål, konst, silver och konsthantverk. Innan vi åker hem hinner vi vara med på konstmuseets vernissage. Klicka här för att komma till Dalslands konstmuseum.

• Avresa från Karlskoga Busstation kl 8:00, beräknad hemkonst 18:00
  • Guidning, förmiddagsfika och lunch ingår.
  • Kostnad för resan 600:- för medlem och 700:- för icke medlem.
  • Välkommen med anmälan till AnnCharlotte Andersson 070-2 390 370 eller Siv Andersson 070-5 392 961

Här kan du hämta informationen som en pdf

(Bilden lånad från Dalslands konstmuseums hemsida)