Information och medverkande

Välkommen på Kultur- och föreningskalas 2023!

Hålltider under dagen

Schema Bofors stationsområde:
11:00Invigning och alla aktörer är på plats!
11:05-11:35Gladiatonerna på scenen
11:45-11:50Görsköj (kort sketch) på scenen
12:00-12:30Gladiatonerna på scenen
12:00 Hur man förbereder och sätter upp varp i en vävstol med Siv Jonsson på Korpkullens vävstuga
12:35-12:40 Görsköj (kort sketch) på scenen
12:45-13:00Karlskoga Kammarkör på scenen
13:00-13:10Görsköj (längre sketch) på scenen
13:15-13:30 Prisutdelning Föreningslivets Eldsjäl Bharat Forge på scenen
13:30-14:30Gympa med Bofors gymnastikförening i parken
14:30-15:00Liliana från Kontaktservice
15:00Avslutning
Schema Nobelhallen

11.00 Invigning – Magnus Ahlberg Kultur- och fritidschef och Amanda Lindgren ordförande i kultur- och fritidsförvaltningen
11.10  Kalaset startar med massor av aktiviteter inne i Nobelhallen och många föreningar som visar upp sina verksamheter.
11:15 Avgång BB-tåget från Nobel till Bofors station med kort stopp vid ”Tuggen”, Bofors gamla skjutbana
11.30  Agilitysportklubben visar upp agility med sin hundar utanför Nobelhallen.
11:40 Prova på Zumba med Veronica på Studiefrämjandet
12:20 Uppvisning av Agilitysportklubben utanför Nobelhallen
12.30 Uppvaktning av William Tran, bosatt i Karlskoga som tagit massor med segrar i karate under åren.
12.30 Agilitysportklubben visar upp agility med sin hundar utanför Nobelhallen.
13.00 Start av Föreningsloppet för barn i alla åldrar. Start och mål på baksidan av Nobelhallen. Alla som medverkar får en medalj.
13:20 Avgång BB-tåget från Nobel till Bofors station med kort stopp vid ”Tuggen”, Bofors gamla skjutbana.
13:30 Uppvisning av Agilitysportklubben utanför Nobelhallen
14:00 Prova på gympa med Veronica på Studiefrämjandet
15:00 Avslutning med tal av Magnus Ahlberg

BODABORGs tåget går mellan Nobelhallen och Bofors stationsområde med kort stopp vid Alfred Nobels skjutbana ”Tuggen” följande tider:

Avgång från Nobelhallen 11.00, Ankomst Bofors stationsområde    11.20
Avgång från Bfs Station    11.20, Ankomst Nobelhallen 11.50
Avgång från Nobelhallen 12:00, Ankomst Bofors stationsområde 12:20
Avgång från Bfs Station 12:30, Ankomst Nobelallen 12:50
Avgång från Nobelhallen 13.00, Ankomst Bofors stationsområde    13.20
Avgång från Bfs Station    13.30, Ankomst Nobelhallen 13.50

Tillgänglighet under dagen:

Alla ska kunna besöka Kultur- och föreningskalaset även om behov finns av rullstol, rullator om någon har svårighet att gå i trappor. På Nobelhallen gäller att ingång för rörelsehindrade är från baksidan av Nobelhallen vid vaktmästarnas garage. Vi kommer att sätta upp en trottoarpratare om det, så det syns tydligt.
På Bofors stationsområde finns möjlighet att köra intill området med bil och därefter är det packat grus som underlag på de flesta ytor. Inomhus förekommer på vissa platser trappor som dessvärre inte är anpassade för rörelsehindrade personer.

Medverkande Bofors stationsområde:

Arbetarmuseum Gråbo
Håller öppet muséet

Bofors gymnastikförening
Vi har som tradition att samma dag som eurovision finalen är arrangera ett gympapass med enbart schlagerlåtar från Sverige och europa. Det är i år 11 året vi kör schlagergympa och i år är det 10 gången vi gör det gemensamt, 2021 fick bli digitalt. Välkomna till gräsytan i parken vid Bofors stationsområde kl.13:30!

Bofors Luftvärnsförening
Ett stenkast från Bofors stationsområde ligger Alfred Nobels skjutbana där guidningar pågår under kalaset. Välkomna att ta del av Karlskogas historia under fantastisk guidning av killarna på Tuggenområdet.

Folkuniversitet Örebro Län
Konstutställning med Margareta Fredriksson som bor i Kumla men är född och uppvuxen i Karlskoga. Margareta är konstnär och konsthantverkare inom tyg och textil, tovning mm. Margareta har över 50 års erfarenhet av att studera konst, ställa ut konst, driva olika projekt i konst och hantverk. Hon ställer ut på Bofors stationsområde i Gamla stationshuset, 1 trappa upp. Utställningen har vernissage lördag den 15 april och finissage /finalen lördag den 13 maj under Kulturkalaset.
Folkuniversitetet kommer även att ha bokbord och presentera kurser för hösten 2023 såsom Hållbart Mode, Kroki, Måleri, Goda samtal, Historiesökarna i Karlskoga, Bruka Jorden mm

Gråbo Trädgård
Välkommen att vandra runt på den kulturhistoriska trädgården som skapats runt Arbetarmuseum. Träffa samordnaren för stadsnära odling Anja Weidt som berättar om trädgården och hur du gör om du vill vara med och odla.

Görsköj
Välkommen till stora tältet och se några av våra sketcher!  Sketchen som vi hittils planerat heter: Va bidde de då?Schema för tider kommer.

Karlskoga-Degerfors Biodlarförening
Vi kommer informera om biodling och delar ut informationsmaterial från biodlarnas riksförbund. På plats har vi en visningsbikupa där besökarna kan studera livet inne i ett bisamhälle. Vi vill visa den mångfald av produkter som biodlingen ger.

Karlskoga kammarkör
Smakprov från Karlskoga Kammarkörs repertoar.

Karlskoga Motorweteraner
Uppvisning av veteranbilar och information om verksamheten.

Karlskoga Naturskyddsförening
Information om sin verksamhet.

Karlskoga trädgårdsförening
Plantmarknad i där medlemmar säljer av sina fina uppdrivna plantor av alla dess slag! Försäljning av plantor, trädgårdsprodukter och hantverk.

Kontaktservice
Vi berättar om vår verksamhet med ledsagning för äldre!

Korpkullens vävstuga
Kom och besök vävstugan, ett gammalt hantverk i traditionell utrustning.

Möckelnföreningarna
Vi berättar om allt vi kan hjälpa er förening med, exempelvis att få en gratis hemsida, låna lokaler osv.

Nora-Karlskoga Järnvägsklubb NKJK

Guidning av väntsalen på Bofors station och även historia om järnvägen. I väntsalen finns även en modelljärnväg. Vi vill berätta om historian runt och i dom bägge stationshusen och om järnvägshistorian om NKJ:s järnvägssträckning Nora-Strömtorp som startade år 1873-1874. Kom och prova barnlekar som man lekte förr!

Konst runt Möckeln
Bildverkstad för alla åldrar, Prova på

Konstnär Annelie Jansson
Välkommen till min ateljé på Bofors Gamla station, 1 tr upp.

Konstnär Marie Hellsing
Välkommen till Ateljé Gamla station

Konstnär Nina Henriet
Öppen ateljé!

Konstnär Ulrika Andersson
Öppen ateljé i Gamla stationshuset.

Konstnär Sinikka Holma
Öppen Ateljé. Visar min konst. Olja,akvarell och teckning.

Parkinson Örebro Län
Vi kommer att befinna oss tillsammans med Vuxenskolan. Har med en flyer och informationsmaterial. Vi vill sprida information om sjukdomen Parkinson, om vår förening och aktiviteter samt samtala med intresserade.

Rädda barnen Karlskoga-Degerfors
Information om verksamheten

Seniordansarna
Vi bjuder på dans under dagen!

Studieförbundet Vuxenskolan
Vårt övergripande verksamhetsmål är att ge många människor i hela landet möjlighet att utvecklas genom att nå dem med folkbildningsaktiviteter. Hos oss kan du starta studiecirklar, ta del av utbildningar samt utveckla er förening.
Kom och prata med oss om du vill veta mer!

Medverkande Nobelhallen:

BIK
Skottramp / Speedshooting,  Marknadsbord och Presentation Tre Kronors Hockeyskola

Björkborns GoIF
Vi kommer vara i Nobelhallen men i vår egen träningshall med ingång via Bowlingen. Prova på världens roligaste och en av världens största sporter: Bordtennis! Vi finns i vår egen träningshall med ingång lite väster om ishockeyhallens entré. Rack och boll finns att låna och nybörjare i alla åldrar är välkomna!

BK Fjädern
Kom och prova på bågskytte, en trevlig sport för gammal och ung! All utrustning finns på plats.

Brottsofferjouren Örebro Län
Brottsofferjouren ger ett empatiskt medmänskligt stöd, praktisk hjälp och vägledning genom rättsprocessen när man blivit utsatt eller vittne till brott eller är anhörig. Vi kommer att ha med oss information om vår verksamhet och även anordna en liten tävling.

Bröstcancerföreningen Hilda
Ingen ska behöva vara ensam med sin bröstcancer! Bröstcancerföreningen Hilda Örebro Län finns för dig som drabbats. Besök vår monter för att få mer information och lära dig hur du undersöker dina bröst.

Fritidsbanken Karlskoga
På Kultur- och föreningskalaset uppmuntrar vi till rörelseglädje. Här kan barn, unga och vuxna testa olika aktiviteter och utrustning som finns att låna på Fritidsbanken.

Karlskogaandan
Ansiktsmålning m.m.

Karlskoga Agilitysports Kennelklubb (KASK)
KASK visar upp den fartfyllda hundsporten agility. Agility går ut på att på snabbast tid felfritt guida din hund genom en hinderbana bestående av tunnlar, hopphinder, slalom, däck och balanshinder. KASK erbjuder prova-på där utbildade instruktörer visar hur du kan börja träna med din egen hund.

Karlskoga Bats
Välkommen och testa baseball/softboll! Du kommer att få testa att kasta och slå och lär dig mer om vår baseball/softbollverksamhet. Vi har lag från 10 års ålder och uppåt. Baseball/softboll är en härlig lagsport som passar många så kom och testa!

Karlskoga Folkhögskola
Folkhögskolan har station med utbildningsinformation i Nobelhallen och har även försäljning av vegansk mat utanför Nobelhallen.

Karlskoga Handbollklubb
Prova på att kasta lite handboll!

Karlskoga Hästsportklubb
Prova på käpphästhoppning lite andra aktiviteter som hästskokastning mm

Karlskoga Simföreing
Vi kommer att visa träningsfilmer på de olika nivåerna i vår förening. Under kultur- och föreningskalaset kommer barn och vuxna få möjlighet att anmäla sig till vår prova på dag i badhuset.

Karlskoga Bofors Simhoppsförening
Vi kommer att visa filmer på hur det kan se ut när man tränar Simhopp. De som vill prova på simhopp (vi vänder oss till unga som gamla) får en gratis ”kupong” för prova på träning i badhuset.

Karlskoga Sportdykarklubb
Vi kommer att ge information om fridykning och dykning för ungdomar och vuxna.
Under dagen kan man teckna sig för ett gratis prova på dyk (min 16 års ålder) vid ett senare tillfälle i Strandbadet.

Mötesplats Kupolen
På Mötesplats Kupolen skapas drömmar, driv och digitala färdigheter. Här kan du lära dig att designa digitalt för att sedan testa att 3D-printa, laserskära eller göra tryck på till exempel en tröja eller en mugg. Under Kultur- och föreningskalaset visar vi upp delar av vår verksamhet, kom och testa på till exempel enkel programmering eller digital designande!

Neuro Karlskoga-Degerfors
Vi vill marknadsföra oss och försöka få nya medlemmar. Vi har med information och broschyrer.

OK Djerf
Kom och spring föreningsloppet!

PRO Samorganisation
Vi vill nå pensionärer som kanske vill bli medlemmar och bjuder på godis

RIK Karlskoga
Information om verksamheten.

Röda Korset Karlskoga
Info om RK och vår secondhandbutik. Vill rekrytera  nya medlemmar. Vad vi gör för att samla in pengar till behövande m.m. Vi syr, stickar och virkar kläder för försäljning.

Sköldkörtelförbundet
Representanter från föreningen kommer finnas på plats för att svara på frågor och berätta om föreningens verksamhet och arbete.

Villaägarna runt Möckeln
Vi tillhandahåller information om Villaägarna och håller ett gratislotteri för besökare.