VÄVDA RUM

Publicerad av: konstforeningen
12 maj, 2023 20:41

Information om projektet ”Vävda rum”, Sveriges största utställning med offentlig virtuell konst som i Karlskoga genomförs av Karlskoga konstförening.

Vävda rum har vernissage den 20 maj samtidigt på drygt 130 orter i Sverige, vilket gör den till den geografiskt sett största utställningen som skapats i landet. Vi startar på Karlskoga bibliotek på vernissagedagen 20 maj kl 11-14 och så ger vi oss ut tillsammans till det närmaste konstverket som ligger på torget.

Genom att ladda ner appen Vävda rum (finns där appar finns) kan besökaren uppleva och interagera med tio helt nya virtuella konstverk som befinner sig på offentliga platser i kommunen. Du kan till exempel jogga tillsammans med en virtuell kompis vid aggerudsspåret eller åka ner i en virtuell tunnel vid folkets hus.

Vävda rum är en unik utställning där tio konstnärer som arbetar med offentlig konst och augmented reality (AR) har tagit fram konstverk anpassade för offentliga platser som finns i de flesta kommuner.

Konstnärerna som deltar i Vävda rum är: Space Popular, Lundahl & Seitl, Oscar Häggström, Åsa Cederqvist, Untold Garden, Pastelae, Eric Magassa, James Webb, Adam James, SONG (Choterina Freer, Anna Kinbom och Rut Karin Zettergren i samarbete med Paola Torres Núñez del Prado och Yu).

Konsten kan med hjälp av den nya tekniken skapa nya spännande upplevelser. Har du någon gång spelat pokemon go? Då vet du hur du ska göra. Om inte? Det löser sig fint ändå. Det är en utställning som vill att du tar kommunens offentliga platser i besittning, så ut på stan och jaga konst!

Projektet Vävda rum är initierat av Riksförbundet Sveriges Konstföreningar och finansieras av Postkodstiftelsen. Vävda rum är en del av Riksförbundet Sveriges Konstföreningars 50-årsjubileum (1973–2023). Mer info: https://sverigeskonstforeningar.nu/projekt/vavda-rum-utstallning-med-ar-konst/