Äntligen vårresa!!

Under ett par års tid har en resa till Kil, Sunne och Arvika stått på programmet hos Motorweteranerna utan att kunna genomföras på grund av ett litet elakt virus. Men lördagen den 2 april 2022 var det äntligen dags att besöka tre värmländska motormuseér. Bussen startade kvart i sju från Degerfors för att en kvart senare fyllas till sista plats vid busstationen i Karlskoga.
Första anhalt var Kils motormuseum där ägaren Urban Jonsson och hans fru Marianne berättade anekdoter om de främsta rariteterna i museét, tre cabrioleter som egentligen aldrig byggts, i alla fall inte i serieproduktion. Den mest anmärkningsvärda är förmodligen den 262 cab som byggdes i USA utan Volvoledningens vetskap och som Urban letade i 32 år i USA innan Marianne på två månader hittade den med hjälp av internet…
I Sunne bjöds det en god lunch på Ulvsby herrgård innan Lars-Erik Walfridsson, tillsammans med Sören Nilsson, välkomnade till sina samlingar av främst Volvo och Renault, men även en och annan udda fågel, till exempel en Trabant och tre Jaguarer. De Lorean och Ginetta däremot har ju haft drivkällor från Volvo. Volvosamlingen bjuder på en kavalkad genom modellfloran från tidiga PV 444 och framåt med flera godbitar för Volvoentuisiasten. Och bland Renaulterna finns så skilda modeller som ”skrytbilen” 4L till och med i en lite lyxigare version, till Spider och Alpine A 110, både den ursprungliga modellen och den moderna tolkningen av den låga mittmotorbilen.
Arvika fordonsmuseum bjöd som alltid på en fascinerande samling. En Marmot sixteen stack möjligen ut med sin V 16-motor.
Två av Per Eklunds tävlingsbilar fanns också på plats, den ena, Saabmonstret som han satte hastighetsrekord med på amerikanska Pikes Peak är god för en acceleration från noll till hundra på 2,2 sekunder, 0,3 sekunder snabbare än Ferraris tusenhästars hybridmonster F 90 eller 0,6 sekunder rappare än Lamborghinis värsting-Aventador…
Även på moped- och mc-sidan är det välbeställt. Bland motorcyklarna fanns både Silver- och Guldpil och bland mopparna en ”Blöjpil”. En något vassare moppe återfanns bland racecyklarna , nämligen Kreidlers framgångsrika 50 kubiks TT-racer. Där kunde man också beskåda en närmast ikonisk Norton med featherbedram, framförd av den värmländske TT-legenden Sven”Furtan” Andersson.
Allt som allt kan nog sägas att resan uppfyllde de flestas önskemål om en varierad och intressant lördag.
- Volvo P 1900, ett plastfiasko
- Sören Nilsson, inte imponerad av E-type V12
- Det stoff som drömmar vävs av, Alpine A110
- Marmot sixteen med V16-motor
- Norton framförd av legenden Sven ”Furtan” Andersson.
- Lätt, ”halt” och billigt var Colin Chapmans ledord, gällde även för Lotus eleven.