Höstresa till Motala
Dryga 30-talet förväntansfulla Motorweteraner satt sig på lördagsmorgonen den 24 september på bussen för en tur till Motala. Målet för resan var två av stadens muséer, nämligen Motala Verkstads industrimuseum och Motormuséet.
Efter en mindre ofrivillig sightseeingtur mellan Motala ström och kanalen inleddes museibesöken i Motala verkstad där två kunniga guider visade runt, dels inne bland museisamlingarna, dels bland de gamla byggnaderna på det gamla, idag av Motala Verkstad övergivna, verkstadsområdet.
Motala Verkstad kom ursprungligen till för att man behövde en verkstad för att serva bygget av Göta kanal. Allt från småsaker som spadar till betydligt mer komplicerade mudderverk .
Verksamheten kom sedermera att omfatta såväl lok- som fartygsbyggen. Det första loket som byggdes fick namnet Carlsund efter en av e mest betydande personerna i Motala verkstads historia, Otto E Carlsund. Ett tekniskt geni som stått bakom flera betydande innovationer i företaget. För den vinklade ångmaskinen på en av biderna här fick Motala verkstad en guldmedalj vid världsutställningen i Paris 1855. Carlsund fick dessutom motta en utmärkelse för sitt verk.
Färden gick sedan vidare till Motormuséet där lunch intogs på Restaurang Rönnerdahl innan en guidad rundtur bland samlingarna. Det fanns också gott om tid för egna strövtåg bland bilar, motorcyklar, radioapparater och mycket annat. Den stora samlingen av radioapparater avspeglar grundaren Jan-Ove Bolls bakgrund på Luxor och sedermera som en ledade person i butikskedjan Expert.
Besöket i Motala avslutades med fika som många intog utomhus i det fantastiska sensommarvädret.