Lyckad vårresa!
De 37 KMW-medlemmar som valt att följa med på årets vårresa österut fick uppleva en fullspäckad och intressant dag. Dessvärre var antalet intresserade i underkant och frågan är om det blir någon mer liknande resa i klubbens regi. Ordförande Per Liliegren konstaterade att det blir en svår fråga för styrelsen att ta ställning till inför en eventuell höstresa…
En intressant fråga är naturligtvis varför inte fler nappade på resan den här gången. Ointresse? Eller tyckte man att det var för dyrt? Eller finns det andra anledningar?
Dyrt är ju för övrigt ett relativt begrepp. Det råder ingen tvekan om att deltagarna nu fick ordentlig valuta för pengarna. Tre mycket sevärda muséer/utställningar besöktes. Nämligen Robotmuséet i Arboga, Miniature Kingdom i Kungsör och Bil- och teknikmuséet i Köping. Dessutom ingick fika både på utresan och hemresan, samt lunch på Dinners i Arboga.
Första anhalt var Robotmuséet, som visade sig vara av ett speciellt intresse för gamla Boforsanställda. Där fanns nämligen flera robotsystem från Bofors utställda och ordförande Liliegren fick äran att ta över guidningen en stund… Men muséet innehöll inte bara robotar utan också annat som tillverkats och servats vid försvarsindustrin i Arboga, bland annat motorer och en testanläggning. Intressant var en Pratt & Wihtney stjärnmotor som Sverige beställt från USA. Dessvärre kom ett krig emellan men Sverige lyckades komma över ett par motorer som plockades ner i molekyler och så använde man kunskaperna för att bygga egna motorer. Vilket ledde till böter med den svindlande summan en (1) dollar för patentintrång och ett erkännande att den svenska varianten faktiskt var bättre än originalet…
Nästa anhalt var Miniature Kingdom i Kungsör. Här har ett antal intresserade byggt upp en ”sammanfattning” av Sverige i miniatyr. Allt kring en mycket imponerande modelljärnvägsanläggning. Så här långt har man kommit ner till Örebro, men Nyköping, Karlstad och Göteborg står på tur att införlivas med miniatyrvärlden.
Byggandet inleddes med Norrland där Lapporten och Åreskutan bildar anslående fonder till exempelvis Malmbanan, Bodens fästning, Dalhalla och Vasaloppet. Söder därom tar Stockholm vid med Kaknästornet, Stadshuset och Globen. I Västerås pågår Summer Meet. I Örebro hittar man slottet och Vadköping bland annat.
Bil- och teknikmuséet i Köping är till stor del en mans verk. Bertil Lindblad hade ett starkt intresse för historiska motorfordon och, för att bevara dessa samlade, bildade han en stiftelse, som idag förvaltar arvet. Bertil Lindblad hade under stora delar av sitt yrkesverksamma liv ansvaret för de Isotta Fraschini-motorer som satt i svenska torpedbåtar och en sådan fick Bertil Lindblad i födelsedagsgåva av marinförvaltningen och den finns nu att beskåda på museet. Man kan nog säga att det var en storslagen gåva…
I fordonssamlingen finns flera Bugatti, en Mercedes-Bentz SSK 1929, ett par Rolls-Royce och Cadillac. Ett exemplar av Husqvarnas segerrika 500 kubiks tävlingscykel ingår, liksom efterföljaren DKW 350 från 1939, som var sin tids mest framgångsrika tävlings-mc, i motorcykelsamlingen.
Det är bara att konstatera att resan var mer än väl värd pengarna och att de som inte tog chansen gick miste om en fin heldag.